While BBC Corrects Faulty Reports On Ocean Heat, German Media Happy To Leave Audience Misinformed

Share this...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

When a paper dealing with ocean heat absorption was found to have errors and in need of correction, the BBC reported it to the public. The German media, however, were perfectly content to leave its viewers and readers misinformed.

Controversial paper was forced to be corrected.

====================================================

Dangerous Groupthink

By Die kalte Sonne
(German text translated by P. Gosselin)

At the end of October 2018, Resplandy et al. published a study on ocean heat in Nature. Nic Lewis quickly discovered errors in the calculations (we reported here in the blog). The authors acknowledged the error and are now working on an improved version. On the publisher’s side a corresponding note was added:

19 November 2018: Editor’s Note: We would like to alert readers that the authors have informed us of errors in the paper. An implication of the errors is that the uncertainties in ocean heat content are substantially underestimated. We are working with the authors to establish the quantitative impact of the errors on the published results, at which point in time we will provide a further update.”

That’s how science works. A good example of how to deal professionally with a mistake.

The BBC reported on the incident in a transparent manner. The German press, on the other hand, preferred to withdraw into its shell and conceal the incident.

Share this...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

5 responses to “While BBC Corrects Faulty Reports On Ocean Heat, German Media Happy To Leave Audience Misinformed”

  1. rah

    The BBC was only dragged by the nose into correcting it because Paul Homewood started the campaign and others followed. https://notalotofpeopleknowthat.wordpress.com/2019/03/01/bbc-retract-fake-ippr-extreme-weather-claims/#comments

  2. dee

    Resplandy and co, the errors were discovered almost immediately after publication.
    The corrections, not so fast..

  3. tom0mason

    The BBC many have corrected it’s statement but they did not give it any public prominence, so few members of the public realize this has happened.

    Thankfully many blogs (such as this one) have picked-up on this deliberate error and spread the word about the BBC’s willful inaccuracy in reporting on climate matters.

  4. Weekly Climate and Energy News Roundup #351 | Watts Up With That?
  5. Weekly Climate and Energy News Roundup #351 - Sciencetells

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this. More information at our Data Privacy Policy

Close